Nieuws > Kantoor huren in Antwerpen? Zes goede redenen om dat NIET te doen en voor een coworking space of businesscenter te kiezen

Lees het artikel "Kantoor huren in Antwerpen? Zes goede redenen om dat NIET te doen en voor een coworking space of businesscenter te kiezen" van Antwerp South Business Center

‘19

Kantoor huren in Antwerpen? Zes goede redenen om dat NIET te doen en voor een coworking space of businesscenter te kiezen

Een kantoor huren heeft voor jonge starters en freelancers flink wat nadelen. Vandaag zijn er alternatieven die veel aantrekkelijker zijn. Bedrijvencentra en coworking spaces bieden flexibele formules aan. En je kan er je “virtual office” of virtueel kantoor in onderbrengen wat betekent dat je er je maatschappelijke zetel kan vestigen.

Huurkantoren zijn te groot

Als jong bedrijf heb je een ruimte nodig die met je activiteiten meegroeit. Dat betekent soms starten met een stoel en een tafel, daarna een klein, bemeubeld en uitgerust kantoor voor jezelf en als het verder goed gaat de stap naar een groter en meer representatief kantoor. Maar op de klassieke kantoormarkt zal je niet makkelijk een kantoorruimte onder de 100 vierkante meter vinden. In een businesscenter of bedrijvencentrum daarentegen kan je een coworking plek huren of een ingericht kantoor van 10 à 15 vierkante meter. De vergaderzalen, ontvangstlobby, sanitair en keuken zijn dan gemeenschappelijk.

Huurkantoren zijn duur

Op de Antwerpse huurmarkt betaal je makkelijk 120 à 140 euro per vierkante meter per jaar. Als je dus een ruimte van 100 m² huurt betekent dat 12.000 tot 14.000 euro jaarhuur. Te vermeerderen met kosten van electriciteit en verwarming, onderhoud, poets, beheer en onroerende voorheffing. En dan moet je nog alles zelf doen want je hebt voor die prijs geen officemanager of onthaalfunctie.

Een kantoor huren betekent een langlopend contract

Een kantoorhuur sluit je af voor minimaal drie jaar. Als je zaak dan niet draait zoals voorzien hang je wel aan dat contract vast. Hoe anders gaat het in een businesscenter of coworking ruimte. De flexplekken kan je per dag huren en de kantoren doorgaans per maand. Als de dingen niet gaan zoals voorzien dan kan je er snel terug uit.

De service in coworking hub krijg je erbovenop

Als je voor een coworking space of flexkantoor kiest dan zijn een hoop diensten inbegrepen in je huurprijs : verwarming en electriciteit, poets, onderhoud, telefonisch onthaal, office management, secretariaatsdiensten, archief- en copymogelijkheden, enz.

Geen kosten van inrichting in een tijdelijke kantoorruimte of gedeelde werkruimte

Een kantoorverhuurder verhuurt je de naakte ruimte – zonder meer. Maar de meeste businesscenters en coworking spaces zijn heel smaakvol ingericht met mooie gemeenschappelijke ruimtes en toffe vergaderplekken. Dat bespaart je al een forse inrichtingskost en je voelt je onmiddellijk goed en “at home”.

Een kantoor huren doe je alleen, in een businesscenter of coworking plaats heb je een community

Een coworking space, al dan niet in een businesscenter, zorgt voor diversiteit. Allerlei mensen komen samen om te werken aan hun eigen project. Ze hebben allemaal verschillende ideeën en creatieve input. Heb je nood aan wat feedback over jouw idee? Zit je creativiteit even in een dipje? Feel free to ask! Coworkers staan bijna altijd open voor interactie en willen je graag verder helpen. Raad vragen kan je daarbij al een hele stap verder helpen. In een coworking space werk je individueel, maar niet alleen. Tal van personen zijn aanwezig die je willen verder helpen met al jouw vragen.